Infrastruktura dystrybucji LPG w regionie

Gaz płynny to stabilne cenowo źródło energii, które może zaspokajać potrzeby domów, mieszkań, obiektów firmowych, dużych przedsiębiorstw produkcyjnych oraz gospodarstw rolnych. Do tego celu wymagana jest dostępność paliwa oraz odpowiednia infrastruktura jego dystrybucji.


Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak rozwija się rynek LPG w Polsce?
  • Z jakich krajów importujemy gaz płynny?
  • Jak wygląda infrastruktura LPG w Polsce?

 

Jak rozwija się rynek LPG w Polsce?

 

Rynek LPG w Polsce na unikalny charakter na tle Europy. Blisko 75% gazu płynnego jest używana do zasilania pojazdów. Tylko ok. 11% wykorzystuje się do ogrzewania domów. Zbiornik gazu posiada obecnie 100 tysięcy gospodarstw.
Propan to bardzo atrakcyjne cenowo medium. Na to ekologiczne źródło energii przestawiło się wielu odbiorców przemysłowych. Głównym powodem była obawa przed wprowadzeniem ograniczeń w dostawach energii. W przypadku LPG nie ma ryzyka jego racjonowania. Potrzebna jest za to sprawna dystrybucja gazu płynnego.


Według danych GUS aż 96% całkowitej długości sieci cieplnej jest zlokalizowane w miastach. To dane na koniec 2021 roku. Podobna sytuacja panuje w całej Unii Europejskiej. Tymczasem obszary wiejskie stanowią aż 83% jej terytorium. Znajduje się na nim blisko 50 milionów gospodarstw. Zazwyczaj nie mają one dostępu do sieci gazowej. Dla nich idealnym wyborem jest LPG. 


Z jakich krajów importujemy gaz płynny?


Gaz propan jest dostarczany do Polski cysternami drogowymi i kolejowymi, a także drogą morską. To daje przewagę w porównaniu do gazu ziemnego, który jest transportowany gazociągiem jamalskim. W przypadku LPG nie musimy obawiać się „zakręcenia kurka”. Źródła dostaw gazu płynnego można łatwo zmienić. Taka dywersyfikacja uniezależnia nasz kraj od jednego dostawcy.


Największymi globalnymi producentami LPG są Stany Zjednoczone i Rosja. Na kolejnych miejscach znajdują się następujące kraje:

  • Szwecja – 22%,
  • Niderlandy – 4,6%,
  • Kazachstan – 4,5%.

Powyższe dane to statystyki za pierwsze półrocze 2023 roku.


Jak wygląda infrastruktura LPG w Polsce?


W roku 2023 ok. 54% LPG trafiło do Polski koleją. Transportem morskim otrzymaliśmy 35%, a drogowym 9% gazu płynnego. Od lutego 2022 roku Polska sukcesywnie zwiększa udział LPG importowanego ze Szwecji i USA. To potwierdzenie trendu widocznego w Europie i na świecie. Poszczególne państwa stawiają na zwiększenie niezależności od rosyjskich surowców. W przypadku Polski  wymaga to umocnienia terminali nadbałtyckich obsługujących transport morski. Aktualnie w Polsce działają 3 takie instalacje zlokalizowane w Szczecinie, Gdańsku i Gdyni. Ich sumaryczna przepustowość wynosi 1,4 miliona ton. Jednocześnie cały czas trwają prace nad rozwojem tej infrastruktury.

 

Oto najważniejsze terminale morskie zlokalizowane w naszym kraju:

  • Terminal Naftowy Gdańsk (Gdańsk),
  • Terminal Morski Naftoport (Gdańsk),
  • Terminal Morski w Gdyni,
  • Terminal Gazu Płynnego w Szczecinie.


Ważnym elementem infrastruktury jest sieć gazociągów. Jej całkowita długość w Polsce wynosi ok. 2,5 tysiąca kilometrów. Sieć jest połączona z gazociągami innych krajów Europy.
Kolejnym elementem infrastruktury gazowej są stacje autogazu. Na terenie Polski jest ponad 7 tysięcy tego typu punktów. Stacje są rozmieszczone równomiernie na terenie całego kraju. Dzięki nim dostarczany jest gaz dla klientów indywidualnych oraz firm do zasilania pojazdów.
Ważnym elementem infrastruktury LPG są magazyny. Ich łączna pojemność na terenie kraju wynosi ok. 1 miliona ton. Głównym zadaniem tych elementów infrastruktury jest magazynowanie gazu zapasowego oraz regulacja wahań popytu na LPG. Magazyny rozmieszczone na terenie całego kraju umożliwiają sprawną i szybką dostawę LPG do odbiorców końcowych. Sieć tego typu obiektów skraca drogę pomiędzy sprzedawcą LPG a Klientem. Jej rozwój pomaga dostawcom gazu zaplanować harmonogram dostaw w poszczególnych województwach i powiatach.


Ostatnim elementem całej sieci jest infrastruktura odpowiedzialna za dystrybucję do odbiorców końcowych. Gaz dla firm i klientów indywidualnych jest dostarczany na kilka sposobów:

  • sieć gazociągów,
  • cysterny uzupełniające zbiorniki LPG,
  • butle gazowe.

 

BAŁTYKGAZ jest właścicielem terminala przeładunkowego w Zabłotczyźnie, gm. Narewka. Terminal jest wyposażony w zbiorniki magazynowe mogące pomieścić 1800 m3 LPG. Nasza firma stworzyła sieć 6 własnych magazynów rozmieszczonych na terenie całego kraju. Dysponujemy flotą cystern o pojemności do 20 ton. Dzięki rozwiniętej infrastrukturze transport gazu dla klientów indywidualnych oraz firm odbywa się sprawnie, bezpiecznie i szybko. Niezależnie od lokalizacji zapewniamy dostawy na czas – niezawodnie. 

Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.