Jak powstaje gaz LPG?
Jak powstaje gaz LPG?
LPG to skrót od angielskiej nazwy Liquefied Petroleum Gas. Oznacza on mieszaninę dwóch gazów – propanu i butanu, które po skropleniu są magazynowane i transportowane w specjalnych zbiornikach pod ciśnieniem. Gaz płynny LPG może powstawać na dwa sposoby, a mianowicie przez:
- rafinację ropy naftowej,
- przetwarzanie surowego gazu ziemnego.
W zakładach zajmujących się przetwarzaniem gazu ziemnego LPG jest wprowadzany do instalacji jako składnik mokrego strumienia pochodzącego z szybów gazu ziemnego lub ropy naftowej. Następnie jest on schładzany i sprężany w instalacji. W czasie tego procesu cięższe węglowodory, w tym etan, propan, butan normalny, izobutan i benzyna naturalna, zmieniają stan skupienia na ciekły i oddzielają się od strumienia gazu ziemnego. Zmieszane ciecze poddaje się rafinowaniu, a następnie frakcjonowaniu, w toku którego są rozdzielane na tzw. produkty czystości. Definicja ta określa produkty zawierające co najmniej 90% jednego rodzaju ciekłego gazu węglowodorowego.
Rafinerie produkują gaz ziemny LPG w dwóch etapach procesu rafinacji ropy naftowej. Pierwszy polega na poddaniu ropy naftowej wstępnej destylacji w specjalnej kolumnie destylacji atmosferycznej. W efekcie tego procesu uzyskuje się propan. Drugi etap to tzw. kraking, który przebiega bez udziału powietrza. Podczas tego procesu ropa naftowa jest podgrzewana, w wyniku czego dochodzi do termicznego rozkładu drobin węglowodorów na mniejsze cząstki, czyli lżejsze węglowodory.
Obecnie w polskim systemie normatywnym funkcjonują dwie normy, które charakteryzują właściwości fizykochemiczne LPG w zależności od jego zastosowania:
- PN-C-96008 „Przetwory naftowe. Gazy węglowodorowe. Gazy skroplone C3-C4”
Ta norma jest stosowana do gazów skroplonych C3-C4, które są używane jako podstawowy surowiec do dalszej obróbki chemicznej. Gazy skroplone C3-C4 wykorzystuje się także jako gaz opałowy dla gospodarstw domowych, przemysłu i turystyki. - PN-EN 589 „Paliwa do pojazdów samochodowych. LPG. Wymagania i metody badań”
Norma obejmuje wymagania i metody badań paliwa silnikowego LPG (skroplonego gazu węglowodorowego), które jest przeznaczone do sprzedaży i dystrybucji. Dotyczy to przede wszystkim LPG używanego w samochodach z silnikami dostosowanymi do zasilania tym rodzajem paliwa.
Jak wybrać najlepszy gaz płynny LPG?
Jednym z kluczowych elementów, jakie należy wziąć pod uwagę przy wyborze gazu płynnego LPG, jest zawartość siarki. To związki siarki oraz woda w gazie przyczyniają się do zwiększonej korozji. Ponadto dwutlenek węgla powstający w trakcie spalania jest szkodliwy dla środowiska oraz układów katalitycznych. LPG charakteryzuje się niższą emisyjnością gazów cieplarnianych, co jest zjawiskiem korzystniejszym dla środowiska naturalnego. Te różnice najlepiej obrazuje poniższa tabela wskaźników emisji spalin przez cały cykl życia gazu LPG od momentu jego produkcji do zużycia.
Podczas wyboru gazu płynnego LPG należy także zweryfikować jego pochodzenie. To może mieć bardzo duży wpływ na:
- funkcjonowanie urządzeń i pojazdów,
- wartość opałową używanego LPG,
- oddziaływanie na środowisko naturalne.
Zastosowanie się do powyższych wskazówek pozwala osiągnąć maksymalne korzyści wynikające z wykorzystania gazu ziemnego LPG.